Author Topic: 'Genoeg docenten voor technisch praktijkonderwijs in Maastricht'  (Read 7215 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ben Erkens

  • Administrator
  • *****
  • Posts: 732
  • Webmaster
'Genoeg docenten voor technisch praktijkonderwijs in Maastricht'
« Reply #1 on: 10 April, 2009, 19:02:53 »
Jongeren die op Maastricht-Airport een luchtvaarttechnische opleiding volgen, krijgen voldoende praktijkonderwijs en gaan goed onderlegd bij hun werkgever aan de slag. Dat zegt Bert Driessen van Leeuwenborgh Opleidingen, het Limburgse ROC. Met zijn opmerkingen reageert Driessen op eerdere berichtgeving op Luchtvaartnieuws.nl, waarin het functioneren van de ROC’s in twijfel getrokken wordt.

In het bewuste artikel dat in maart verscheen, zegt VTOC-directeur Martin van Grieken dat ROCīs niet aan gekwalificeerde docenten kunnen komen, waardoor praktijklessen vaak niet worden gegeven. Omdat alleen de theorie en niet de praktijk wordt getoetst, gaan veel studenten zonder de benodigde praktische ervaring de werkvloer op, aldus Van Grieken in het artikel.

Driessen laat in een reactie aan Luchtvaartnieuws.nl weten dat die kritiek in ieder geval niet geldt voor de luchtvaarttechnische studierichting van Leeuwenborgh Opleidingen. "Het bedrijfsleven waar onze studenten naar toe gaan voor stages tijdens de opleiding of werk na de opleiding, is uitermate tevreden over de sleutelvaardigheden, de kennis en het inzicht van deze jongeren", stelt Driessen.

Volgens Driessen is er op het ROC in zuidelijk Limburg van een tekort aan praktijkdocenten geen sprake. "Wij hebben een permanent aanbod van ervaren praktijkmensen die graag instructeur of docent willen worden. Lesuitval kennen we hier niet."

Uitstroom
Driessen zegt wel dat zijn opleidingsinstituut streeft naar een groter aantal studenten dat jaarlijks naast het mbo-diploma met alle Europese Part-deelcertificaten van school komt. "We willen de kwaliteit verbeteren in het nog op te richten Aviation Competence Centre, dat gerealiseerd wordt op de Maintenance Boulevard van Maastricht Aachen Airport. Er moeten jaarlijks meer studenten uitstromen om aan de vraag naar luchtvaarttechnici in de Euregio te voldoen. We willen bovendien meer maatwerk leveren aan de bedrijven. Aan het project werken veel partijen mee, waaronder ook de bedrijven die personeel nodig hebben."

Het nieuwe Aviation Competence Centre, waarvan Driessen projectleider is, streeft ernaar eind 2010 Europese erkenning te hebben verworven als Part 147-organisatie. Vanaf dat moment mag de opleiding ook zelf examens afnemen.

Lees hier het eerdere artikel, met daarin de visie van VTOC-directeur Martin van Grieken.
GWK-Avionics (CAT-B2 + CAT-A + limited CAT-B1.1)
B747-400 MD-11 A330