Author Topic: NVLT vreest hogere commerciŽle druk voor luchtvaarttechnici  (Read 7918 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ben Erkens

  • Administrator
  • *****
  • Posts: 732
  • Webmaster
NVLT vreest hogere commerciŽle druk voor luchtvaarttechnici
« Reply #1 on: 03 February, 2011, 16:38:13 »
NVLT vreest hogere commerciŽle druk voor luchtvaarttechnici

SCHIPHOL-OOST - De Nederlandse vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) vreest dat luchtvaarttechnici onder een verhoogde commerciŽle druk komen te staan. De reden hiervan is dat luchtvaartmaatschappijen claimende passagiers nu ook moeten gaan uitbetalen voor vertragingen die zijn veroorzaakt door technische mankementen. Dit wordt niet langer onder 'overmacht' gerekend.

Het ĎSturgeon-arrestí uit 2009 van het Europese Hof van Justitie heeft ertoe geleid dat de passagiersrechten in de luchtvaart op de juiste manier geÔnterpreteerd dienen te worden. Luchtreizigers hebben recht hebben op een financiŽle compensatie bij een vertraging van drie uur of meer, tenzij de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vertraging werd veroorzaakt door overmacht.

Dat is volgens de verordening het geval bij onder meer aswolken, dichte mist, zware sneeuwval en bomaanslagen, maar niet bij technische problemen. Voorheen werden bij een vertraging van technische aard de passagiers door de luchtvaartmaatschappij niet financieel gecompenseerd. Dit behoort nu dus wel te gaan gebeuren.

Het op 1 februari 2011 geÔntroduceerde handhavingkader van de Inspectie Verkeer en Waterstaat leidt ertoe dat de Inspectie er strikt op gaat toezien dat de Verordening door de luchtvaartmaatschappijen in Nederland strikt nageleefd wordt. Zo niet, dan volgen forse boetes.

Onveilige situaties

De NVLT maakt zich zorgen over de druk die op de schouders komt te liggen van de technici, die bepalen of een vliegtuig wel of niet mag vliegen. ďElke vertraging was en is een dure aangelegenheid. Maar omdat nu ook bij een technische vertraging de passagiers gecompenseerd dienen te worden is de vrees groot dat dit commerciŽle spanningsveld vergroot gaat worden en dat deze toenemende druk op de Luchtvaarttechnici in sommige gevallen tot onveilige situaties in de luchtvaart zou kunnen leidenĒ, stelt de NVLT in een verklaring.

De NVLT zegt er strikt er op toe zullen zien dat haar leden die werkzaam zijn bij verschillende vliegtuigonderhoudmaatschappijen niet zwichten onder de toenemende commerciŽle druk en dat zij de vliegtuigen veilig laten vertrekken.
GWK-Avionics (CAT-B2 + CAT-A + limited CAT-B1.1)
B747-400 MD-11 A330