Author Topic: MD-11 freighters worden uitgefaseerd, Cargo blijft investeren in toekomst  (Read 3083 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ben Erkens

  • Administrator
  • *****
  • Posts: 732
  • Webmaster
MD-11 freighters worden uitgefaseerd, Cargo blijft investeren in toekomst
« Reply #1 on: 04 September, 2014, 22:52:12 »
In juli informeerde Erik Varwijk, EVP Cargo Air France-KLM Martinair en
Managing Director KLM, media en medewerkers over de verschillende
initiatieve genomen binnen Cargo om de performance van de Cargo business
te verbeteren.

Als gevolg van de al jaren aanhoudende zwakke wereld luchtvrachtvraag en
de tegelijkertijd voortdurende groeiende vrachtcapaciteit op
passagierstoestellen zijn de resultaten namelijk al een aantal jaren
verlieslatend. Tegelijkertijd deelde hij mee dat voor de freighteroperatie
op Schiphol verschillende opties werden uitgewerkt om de resultaten verder
te verbeteren.

"Vandaag hebben we deze opties in de Raad van Commissarissen van Air
France-KLM gepresenteerd en heeft de Raad van Commissarissen geconcludeerd
dat het vervroegd uitfaseren van de MD-11 freighters de beste manier is om
de Cargo business versneld naar winstgevendheid te brengen. De zes MD-11
freighters zullen in de loop van 2015 en 2016 worden uitgefaseerd, waarmee
de komende winterdienstregeling nog ongewijzigd zal worden uitgevoerd. De
toekomstige freightervloot zal daardoor bestaan uit drie 747-400 ERF's op
Schiphol en 2 Boeing 777F's op Charles de Gaulle. Een 747-400 BCF zal als
reservevliegtuig worden aangehouden. "

De Raad van Commissarissen onderschreef nogmaals de grote netto
toegevoegde waarde van 1 miljard euro aan de Groep en de noodzaak tot
continue investeringen in product, IT, e commerce en
afhandelingsfaciliteiten zodat de cargo business tot de topspelers in de
industrie blijft behoren.

Video-boodschap
Marcel de Nooijer, EVP KLM Cargo en managing director Martinair, heeft
vanavond in een video-boodschap alle betrokken medewerkers toegesproken.
"Jullie weten dat de cargo business al langere tijd in zwaar weer
verkeert. We zien de laatste periode een verbetering van de resultaten van
de bellies en de combi's, maar tegelijkertijd zien we een verslechtering
van de resultaten van onze full freighters op Schiphol." Hij geeft aan dat
de AIR FRANCE KLM Groep de vrachtdivisie als een essentieel
bedrijfsonderdeel beschouwt, dat zorgt voor een belangrijke deel van de
groepsinkomsten. "Maar door de jarenlange ongunstige marktomstandigheden,
toegenomen concurrentie en daarmee overcapaciteit, moeten we de full
freighter capaciteit verder terugbrengen. Daarmee kunnen we de resultaten
van Cargo verbeteren en in de toekomst blijven investeren in
productverbeteringen voor onze klanten."

Gevolgen personeel
De Nooijer heeft alle begrip voor de impact die dit voorgenomen besluit op
de medewerkers heeft. "Niet alleen op Schiphol, maar ook bij Martinair en
onze wereldwijde commerciele en support organisatie. Daar gaan we
zorgvuldig mee om. Vanaf morgen sta ik in een speciale infosessie onze
medewerkers persoonlijk te woord om de achtergronden van het voorgenomen
besluit te kunnen uitleggen." De gevolgen voor de cargo-medewerkers worden
in nauwe samenwerking met de Ondernemingsraad en de vakbonden vastgesteld.
Het doel is om gedwongen ontslagen te voorkomen.

Bron: KLM
GWK-Avionics (CAT-B2 + CAT-A + limited CAT-B1.1)
B747-400 MD-11 A330