Author Topic: Meer gebreken vliegtuigen op Europese airports  (Read 7444 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeanswank

  • Guest
Meer gebreken vliegtuigen op Europese airports
« Reply #1 on: 26 May, 2006, 12:15:27 »
Meer gebreken vliegtuigen op Europese airports
 
HOOFDDORP (ANP) - Op de Europese vliegvelden zijn afgelopen jaar meer vliegtuigen met gebreken aangetroffen. De Europese luchtvaartinspecties vonden tijdens controles onder meer niet werkende noodverlichting, versleten banden, lekkages en verkeerde documenten.

De toename betreft vooral betrekkelijk kleine gebreken, het aantal serieuze tekortkomingen is afgenomen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Joint Aviation Authorities (JAA). Dit is het samenwerkingsverband van Europese luchtvaartinspecties waartoe ook de Nederlandse Inspectie Verkeer en Waterstaat behoort.

De inspecteurs troffen in 32 landen in totaal 8492 gebreken aan tijdens 5457 controles. Daarmee wordt de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorgezet. In 2004 vonden 4568 inspecties plaats en werden 6799 gebreken gevonden. Afgelopen jaar werden volgens de JAA per controle meer euvelen geconstateerd. Het aantal ernstige tekortkomingen steeg van 1075 naar 1182, maar per controle werden er minder gevonden.

Dubieuze reputatie

De deelnemende inspecties hebben zich vooral geconcentreerd op luchtvaartmaatschappijen die al een dubieuze reputatie hadden, zo verklaart de JAA de toename. Bovendien hebben de inspecteurs een betere training genoten, waardoor ze beter toezicht kunnen houden op de veiligheid van de vliegtuigen.

De JAA is er over te spreken dat het aantal serieuze tekortkomingen, waarbij de veiligheid van passagiers en bemanning direct in gevaar kan komen, voor het eerst sinds 2000 is afgenomen. Desondanks hebben de inspecteurs af en toe moeten ingrijpen. Dertien keer werd een vliegtuig aan de grond gehouden en tien keer mocht een luchtvaartmaatschappij niet langer het luchtruim betreden.

Onur Air
Hoewel de JAA niet bekendmaakt om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat, blijkt uit het jaarverslag wel dat het Turkse Onur Air is gecontroleerd. Deze maatschappij kreeg afgelopen jaar in vier landen, waaronder Nederland, een vliegverbod wegens de vele gebreken aan de toestellen. Inmiddels mag de vervoerder weer op de landen vliegen.

De inspecteurs hebben verder toestellen van onder meer Air Bangladesh en Silverback Cargo Freighters onder de loep genomen. Deze maatschappijen staan op de zwarte lijst van de Europese Unie en zijn daarom niet meer welkom in het Europese luchtruim. Ook de Nederlands maatschappijen Martinair, KLM en Transavia zijn onderworpen aan inspecties.

http://www.jaa.nl/safa/SAFAReport2005E.pdf

donderdag 25 mei 2006 | 11:05

 

anything